Uno studio rivela: si
salverebbero solo 4 aerolinee su 122 analizzate! La IATA
(International Air Transport
Association) nel 2018 ha divulgato il Report “ FUTURE
OF THE AIRLINE INDUSTRY 2035 “, commissionato dal IATA’s
-Industry Affairs Committee (IAC), anticipando uno scenario che ha
anticipato le dinamiche e le opportunità correlate al trasporto
aereo commerciale globale. La pandemia del COVID-19, con il drastico
e diretto impatto sull'aviazione commerciale, l'industria aeronautica
e “air travel industry” ha, radicalmente ribaltato e azzerato
ogni qualsiasi prospettiva.
Quali
potrebbero essere le politiche da adottare? Le
analisi scaturite da “ Government Measures Related to
Coronavirus (COVID-19)Airline middle seats won't stay empty forever
in the name of social distancing”
Dal
“COVID-19: Resources for Airlines & Air Transport
Professionals”, le conclusioni appaiono scontate e inevitabili.
L'eliminazione di una fila di sedili, il distanziamento dei
passeggeri da imbarcare e ulteriori misure precauzionali non possono
incrementare i costi operativi e la riduzione dei posti disponibili.
All'immediato aumento dei “costi operativi” associati al “rischio
contagio” non potrà che determinare il tracollo economico,
l'estinzione della quasi totalità delle aerolinee. In uno scenario
di 122 compagnie analizzate la sopravvivenza sarebbe garantita solo
per quattro di esse. L'indice di riempimento, con la mancata vendita
di una sola fila di poltrone centrali, scenderebbe del 30/40%.
Dipende dalla tipologia dell'aeromobile. Ulteriore riduzione delle
poltrone disponibili con l'allargamento dei corridoi ed un
distanziamento tra le stesse file? Che fare quindi? L'attesa per
l'adozione del vaccino in grado di assicurare l'immunità ai
passeggeri ed all'equipaggio determinerà il tracollo (temporaneo?)
del traffico aereo mondiale.
La
redditività di un volo quale risulterebbe?
Le
seguenti note IATA preludono a misure definitive sul “distanziamento”
on-board.
“The
COVID-19 pandemic is having a huge impact on aviation and air travel
industry. On these pages, you will find resources to support airlines
and other aviation stakeholders during the COVID-19 crisis.
Government
Measures Related to Coronavirus (COVID-19)
This
page provides access to measures taken by governments as reported to
IATA.
As
much as possible, we provide a link to the resource on the respective
website. Although we do our best to keep the information updated as
it is reported to IATA, we cannot guarantee that the information is
the latest. Please check with your country's authorities for a
complete and most up to date information.
Global
and regional instructions:
- The World Health Organization (WHO) recommends aircraft operators to hand out the Passenger Locator Card form (PLC) (pdf) to passengers in case of a suspicion of infection. See also WHO's guidance on operational considerations for managing COVID-19 cases or outbreak in aviation (pdf).
- Europe:
- European Union Aviation Safety Agency (EASA): recommendations for aircraft operators & staff (pdf)
- European Union Aviation Safety Agency (EASA): preparation of aerodromes to resume operations (pdf)
- European Aviation Crisis Coordination Cell (EACCC): EAACC pandemics factsheet (pdf).
- European Commission: guidelines for EU Member States (pdf) and full list of country restrictions. - Civil Aviation Administration China (CAAC) for aircraft traveling to China: guidelines for airlines (pdf) and guidelines for airports (pdf)
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